Johannesburg

31 oktober 2019 - Johannesburg Tambo, Zuid-Afrika

Donderdag, 31 oktober 2019

Na een verrukkelijk ontbijt was het tijd om af te reizen naar het vliegveld van Johannesburg. De route loopt dwars door het binnenland met uitgestrekte graanakkers. De oogst wordt opgeslagen in gigantische silo's. Er moeten dan ook heel veel mensen van eten (55 miljoen).

In Johannesburg bezoeken we tot slot het Apartheid Museum. Ons bezoek aan ZA heeft wel de nodige vragen opgeroepen. In dit museum hopen we de antwoorden te krijgen. Het museum neemt ons mee door de bewogen geschiedenis van dit land met haar veelkleurige bevolking die door de eeuwen heen met vallen en opstaan een weg heeft gevonden in het sámen leven. De apartheid is een zwarte bladzijde in deze geschiedenis en heeft aan veel mensen het leven gekost (zie foto met de stenen). Uiteraard werd ook de rol van Mandela, welke geleid heeft tot de afschaffing van de apartheid, uitvoerig beschreven. Diep onder de indruk verlieten we het museum op weg naar het vliegveld.

Nelson Mandela zijn we regelmatig op onze reis 'tegen gekomen' Met een aantal quotes van hem willen we dit logboek afsluiten. We kijken terug op een fantastische en indrukwekkende reis. De vele indrukken nemen we mee naar huis en hebben ons leven verrijkt.

'Het lijkt altijd onmogelijk tot het is verwezenlijkt.'

'De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan.'

'Onderwijs is het machtigste wapen dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen.'

NKOSI SIKELEL'I AFRIKA

[Heer, zegen Afrika]

1. Freeke Molenaar:
    1 november 2019
    Heel indrukwekkend om jullie hele reis te hebben gevolgd! Behouden thuiskomst en dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen. liefs, Bart en Freeke
  2. Rita Willig:
    1 november 2019
    Weer thuis na een geweldige ervaring,geniet van de foto's en de herinneringen.Lieve groeten
  3. Wies nienhuis:
    1 november 2019
    Bedankt dat ik mee kon genieten van de hele reis met die mooie foto's die jullie mee stuurden!
    En van de vele ervaringen die jullie beiden hebben opgedaan.
    Een fijne vlucht terug naar huis en een behouden thuiskomst.
    Liefs Wies.